Het harde werken is begonnen! - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Marielle Mol - WaarBenJij.nu Het harde werken is begonnen! - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Marielle Mol - WaarBenJij.nu

Het harde werken is begonnen!

Door: Marielle Mol

Blijf op de hoogte en volg Marielle

02 Oktober 2014 | Turkije, Izmir

Maandag 22 september was het dan zover, mijn eerste werkdag in Izmir. Mijn eerste indruk was: Wauw, wat een verschil met een basisschool in Nederland. Alle kinderen dragen dezelfde blauwe uniform, mannen en vrouwen zijn gescheiden (de klassen zijn wel gemengd), de kinderen hebben een strak rooster en ze maken langere dagen als de kinderen in Nederland.

Even een voorbeeld van hoe mijn dag eruit ziet. Om half negen moet ik op school zijn en heb ik tijd om thee te drinken, een praatje te maken en om wat lessen voor te bereiden. Om 7 voor 9 gaat de eerste bel, dat betekent dat de kinderen naar hun klaslokaal moeten gaan. Om 5 voor 9 gaat de tweede bel, dat betekent dat de docenten naar hun klas kunnen gaan. De kinderen moeten dan al keurig met hun boeken klaar zitten. 1 Lesuur duurt 40 minuten. Na die 40 minuten is er 10 minuten pauze en dan begint het tweede lesuur. Op maandag en woensdag begin ik pas het vierde uur en op dinsdag en donderdag begin ik het derde uur. Het vierde uur lesgeven is echt niet te doen, want het is voor de lunch. Om half 12 begint het vierde uur en het duurt eigenlijk tot 12.10, maar alle docenten stoppen om 12 uur, omdat de kinderen lunch hebben. Tijdens dit uur, kost het ook meer moeite om de kinderen bij de les te houden.

Wanneer het lunchtijd is, ga ik naar de grote zaal toe waar alle kinderen en docenten tegelijk lunchen. Elke klas zit keurig aan een aparte tafel samen met de klasdocent. Voordat je mag lunchen moet je eerst je handen wassen. Alle kinderen moeten netjes achter in de rij aansluiten, maar dat geld gelukkig niet voor docenten. Docenten mogen "voordringen". Ik pak keurig mijn dienblad en bestek en loop langs het warme buffet. Het eten wordt keurig voor je opgeschept. Daarna ga ik aan de docententafel zitten en eet ik mijn lunch op. Tijdens de lunch word ik regelmatig geknuffeld door mijn lieve kindjes en dan zeggen ze ook nog eens I love you! Daar word ik nou erg gelukkig van en dat maakt mijn dag perfect. De lunch zelf, word ik wat minder vrolijk van. Meestal is het al bijna afgekoeld en het smaakt echt als schoollunch. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik droge stukjes brood zit te eten. Maar ik zal niet klagen, want ik krijg in ieder geval te eten ;). Na de lunch moet je ook weer eerste je handen wassen voordat je terug mag naar de docentenkamer.

Om 13 uur is de lunch klaar en begint het vijfde lesuur. Er zijn in totaal 8 lessen op een dag, wat betekent dat de kinderen pas 16.10 uit zijn. Het laatste uur lesgeven is nog moeilijker, want dan wil iedereen naar huis toe. Er was zelfs een kind deze week die de hele les geen woord Engels zei, maar om 16 uur ineens keurig in het Engels vroeg of hij naar huis mocht gaan. En ik mag om 16.10 ook naar huis toe. Alle andere docenten moeten soms nog blijven voor oudergesprekken of vergaderingen, maar dat is niet voor mij.

Mijn maandag t/m donderdag ziet er zo uit. Mijn vrijdag daarentegen is heel anders. Op vrijdag word ik 's ochtends met de service bus opgehaald bij school en word ik naar de kleuterschool gebracht. Daar wordt er eerst gezamenlijk ontbeten en beginnen de lessen pas rond 10 uur. Deze kinderen kunnen echt bijna geen Engels, dus het is heel veel handen en voetenwerk. Maar ook deze kinderen zijn geweldig, de hele dag willen ze je knuffelen en kusjes geven. Ze trekken ook heel de dag aan je. Ze zijn gewoon erg schattig. Wanneer ik klaar ben, word ik keurig met de service bus terug gebracht naar de hoofdlocatie en kan ik naar huis toe.

Op donderdag 25 september heb ik het contract getekend voor mijn appartement, maar ik kon er nog niet gelijk in, want er was geen stroom, warm water, WIFI, geen spullen voor de keuken enz. en het was nog niet schoon. Gene probleem, want ik had in ieder geval een appartement. Maandag 29 september heb ik de sleutel gekregen en heb ik alvast wat schoonmaakspul ingeslagen en ik heb wat spullen gekocht bij de Ikea. Dinsdag na school ben ik weer terug gegaan naar de Ikea om nog wat spullen te halen (ik kan elke keer maar weinig meenemen, want ik moet alles lopend doen en het is 25 minuten lopen naar mijn appartement) en in de avond ben ik de badkamer gaan schoonmaken. Ik had op dinsdag eindelijk stroom, maar nog geen warm water. Woensdag na school ben ik samen met Erman naar de office geweest om het warme water te regelen en om het laatste deel van de huur te betalen. In de avond ben ik alweer gaan schoonmaken in mijn appartement, dit keer de keuken. Vandaag ben ik weer even naar de Ikea gegaan om weer wat kleine dingen te kopen. Ik heb nou bijna alles, dus als het schoonmaken klaar is, kan ik verhuizen. Morgen ga ik heel de dag schoonmaken en kijk ik wel hoe ver ik kom. Ik ben namelijk vrij van vrijdag t/m dinsdag i.v.m. een Turks feest ofzo. Zaterdag en zondag ben ik in Bodrum om Chiel en Yvonne op te zoeken en Maandag staat de verhuizing op de planning.

Liefs Marielle


  • 03 Oktober 2014 - 09:14

    Pa:

    Mooi verhaal, Mariëlle. je mist mijn auto nu zeker wel? Veel succes met verhuizen en veel plezier met Chiel en Yvonne.

  • 04 Oktober 2014 - 00:54

    Elsa:

    Klinkt leuk! En nu ook nog je eigen plekkie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 4654

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 19 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: